Trykmetoder

Til dekorering af dine æsker, julekalendere m.m. tilbyder vi flere forskellige trykmetoder.
Hvilken trykmetode, der bedst egner sig til din type emballage, afhænger helt af emballagens design, anvendte råvarer samt dine ønsker til effekter.
Nedenfor kan du læse mere om vores mest anvendte trykmetoder.
Hvis du har yderligere spørgsmål, bedes du henvende dig til salgsafdelingen på tlf. 98 28 15 55.
Offsettryk
Offsettryk er en af de mest anvendte trykmetoder, når man ønsker skarpe farver, høj detaljegrad og ensartet kvalitet i store oplag. Teknikken egner sig særligt godt til emballage og tryksager, hvor design, billeder og farver skal gengives præcist efter det godkendte layout. Derfor bruges offsettryk ofte til æsker, sleeves, indlæg, kartonemballage, brochurer og andre produkter, hvor brandidentiteten skal fremstå tydelig og professionel.
Processen fungerer ved, at motivet overføres til en metalplade, som indfarves med tryksværte. Derefter overføres trykket indirekte via en gummivalse til papiret, hvilket giver en jævn og skarp gengivelse. Offsettryk sikrer høj farvestabilitet og giver mulighed for både Pantone, CMYK og specialfarver, hvilket er en fordel for virksomheder med faste brandfarver.
Metoden er omkostningseffektiv ved store mængder og giver en stabil og ensartet kvalitet gennem hele produktionen. Hos Jarnes samarbejder vi med eksterne leverandører i form af professionelle trykkerier, som er specialiseret i offsettryk. Det sikrer, at hver emballageløsning leveres med den ønskede kvalitet, farvegengivelse og finish.
Eksempler på æsker overtrukket med offsettrykt papir:
Til at offsettrykke kan man benytte sig af CMYK eller Pantone farvesystemet - eller en kombination af begge.
CMYK farver

CMYK (udtales smyk) er det primære farvesystem, når vi taler papir med flerfarvet tryk. CMYK dækker over 4 farver: Blå (Cyan) + Rød (Magenta) + Gul (Yellow) + Sort (Keycolor).
Når de 4 farver blandes, kan man gengive alle farvebilleder og farvetoner. Det betyder, at hvis man f.eks. vil have gengivet et landskabsbillede på sin emballage, vil dette skulle trykkes i CMYK, da mange farvetoner vil indgå.

Hvis man støder på betegnelsen ”4+0”, betyder det, at alle 4 farver bruges til tryk på den ene side af papiret, mens betegnelsen ”4+4” betyder, at alle 4 farver bruges til tryk på begge sider af papiret.
Små farvevariationer kan forekomme ved trykning med CMYK-farver.

Eksempel på æsker trykt i CMYK-farver
Pantone farver

Pantonefarver er færdigdefinerede farver, som bruges til trykning på papir. Det betyder, hvis man ønsker sin emballage eller sit logo i en helt præcis farve, vil dette blive angivet i pantone.
Da pantonefarver er færdigdefinerede, behøver man ikke 4 blandingsfarver (som med CMYK), når man trykker. Pantonefarver bliver derved ofte skarpere og mere klare end CMYK.
Derudover er man ved brug af pantonefarver sikker på at få den nøjagtig samme farve, som man har udvalgt ud fra farvekortet, og derfor også sikker på, at det er den nøjagtig samme farve, der rammes ved et genoptryk af papir.

Pantoneskalaen indeholder også metallic, neon og andre specialfarver, som ikke er mulige at angive i CMYK.
Pantonefarver bliver desuden opdelt i 2 typer: ”C” som anvendes til Coated/bestrøget papir, og ”U” som anvendes til Uncoated/ubestrøget papir. Selvom farverne vil være meget ens, vil der kunne ses en lille farveforskel, da det er umuligt at ramme 100 % identiske farvetoner på forskellige papirtyper.

Eksempel på æsker trykt i Pantonefarver
Tampotryk

Ved tampotrykning anvendes en tampon (trykpude) samt trykfarve til at trykke eksempelvis dit logo. Til denne trykmetode anvendes en ”film” som værktøj. Denne trykmetode kan anvendes på stort set alle overflader og gør derfor trykmetoden meget fleksibel.

Det er ideelt at tampotrykke på hårde og ujævne overflader, så som plast, træ, metal m.m.. Trykket ligger ovenpå produktets overflade.

Eksempler på logoer trykt med tampon
Folietryk/Prægetryk

Ved folietryk (også kaldet prægetryk) anvender vi folie til at trykke dit logo eller mønster.
Folietryk giver en flot glanseffekt, som ikke kan opnås ved andre trykmetoder. Samtidig sikrer trykteknikken et flot og dækkende tryk på materialet. Hos Jarnes anvender vi oftest folietrykning til tryk på papiroverflader, men man kan også folietrykke på f.eks. plastik.
Ved folietryk anvendes en kliché i metal, som opvarmes til ca. 120 grader. Folien placeres mellem klichéen og papiret, der skal trykkes på. Bagsiden af folien er beklædt med et vokslag og lim. Ved opvarmning med klichéen smelter vokslaget, og limen hæfter sig derved til papiret.

Der findes et utal af foliefarver til anvendelse ved folietrykning, både i metallic, neon og pantone.
Folietrykningen har desværre nogle begrænsninger: Helt små detaljer kan være svære at få skarpe, ligesom folietryk er svære at få skarp på ujævne overflader. Til gengæld udstråler folietryk eksklusivitet på lang afstand.
Eksempler på æsker med folietryk/prægetryk:
Embossing

Embossing bruges, når man ønsker et mere markant, sanseligt og visuelt løft i sin branding. Ved at hæve logoet eller motivet op fra materialets overflade skabes en tydelig 3D-effekt, der både kan ses og mærkes. Det giver designet dybde, karakter og et eksklusivt udtryk, som automatisk tiltrækker opmærksomhed.
Den hævede prægning dannes ved hjælp af en kombinationskliché, som præcist former det ønskede mønster. Embossing fungerer særligt godt på materialer som karton, papir, læder og emballage, hvor overfladen kan bære strukturen uden at miste form. Derfor ses teknikken ofte på visitkort, premium emballage, bogomslag, æsker, etiketter og brandmaterialer, hvor taktil identitet er en vigtig del af oplevelsen.
Det hævede område kan laves som blindpræg for et raffineret og minimalistisk look, hvor lys og skygger skaber kontrasten. Tilføjer man folie — f.eks. guld, sølv, metallic eller farvet folie — forstærkes luksusfornemmelsen yderligere, og motivet får en klar visuel markering. Uanset stil giver embossing mulighed for at fremhæve logoer og detaljer på en elegant, moderne og effektfuld måde.
Eksempler på kombination af folie og embossing:
Debossing

Debossing er særligt populært, når man ønsker et mere diskret, eksklusivt og taktilt udtryk. Da logoet eller motivet presses ned i materialet, skabes der et skarpt og præcist aftryk, som ikke ændrer overfladens silhuet på samme måde som embossing. Resultatet er elegant, tidløst og ofte mere holdbart, fordi fordybningen ikke udsættes for slid på samme måde som en hævet prægning.
Metoden passer især godt til materialer som læder, pap, karton, papir og visse tekstiler, hvor strukturen i overfladen kan fremhæve designets detaljer. Debossing bruges ofte til visitkort, emballage, notesbøger, æsker, mapper, etiketter og luksusprodukter, hvor taktil branding er en vigtig del af oplevelsen.
Når debossing kombineres med folie — f.eks. guld, sølv eller farvet folie — får udtrykket et ekstra lag af eksklusivitet. Blindpræg uden farve er derimod oplagt til et minimalistisk og subtilt udtryk, hvor fokus ligger på form, dybde og skygger. Uanset valg af stil giver debossing mulighed for at skabe identitet og genkendelighed gennem både følesans og visuel ro.
Ved brug af teknikkerne embossing og debossing, skal man være meget bevidst om, hvilket råmateriale der anvendes til processen. F.eks. vil begge teknikker have størst effekt jo tykkere et materiale, der trykkes på. Det vil sige, at effekten tydeligere vil kunne ses ved direkte tryk på karton sammenlignet med papir, da fibrene i kartonet i højere grad vil kunne give sig.
Lad os hjælpe dig
Hvis du leder efter fleksible og æstetiske emballageløsninger, bør du tage et kig på vores produktside
Her finder du et bredt udvalg af æsker, displays og julekalendere, som kan tilpasses til netop dine behov — fra låg-og-bund æsker til hjerteformede og magnetlukkede modeller. Jarnes producerer i Danmark med over 60 års erfaring, hvilket giver dig lokal fleksibilitet og høj kvalitet.